Ma koliko divni bili predeli, Pančevac Aleksandar Stojković više voli da kamerom „uhvati” emocije i raspoloženja svojih sugrađana

Prvu fotografiju Pančevac Aleksandar Saša Stojković napravio je sa šest godina. Od tada ih je prošlo 48, a profesionalno aparat nosi više od tri decenije. Priznaje da je u radu imao pauzu, svojevrsni protest protiv trendova, koji mu se nisu dopali. Onda je shvatio da, u vreme kada svi mogu da fotografišu, baš je izazov napraviti bolju.

 

Zato prvo i pitamo – šta izdvaja profesionalnu fotografiju od onih koje danas svi prave bez mnogo truda.  

Profesionalac nema pravo na propust

– Profesionalni fotograf nema pravo da s konkretnog zadataka donese fotografiju koja nije korektna. Amater može da snimi možda i bolju sliku od profesionalca, ali on ne nosi taj teret – objašnjava kratko Saša.

Nema medija koji nije objavio njegove radove. Jedna od najlepših fotografija je  nedavno objavljena u „Politici” na pet stubaca: na njoj je ikonostas Preobraženskog hrama u Pančevu.  Fotografije je objavljivao i u stranim časopisima, posebno izdvaja „L’Europe” i „Rolling Stone” u saradnji s publicistom i novinarom Ivanom Ivačkovićem.

Stojković je po sopstvenoj proceni napravio preko milion svetlopisa, što je, dodaje, realno kad se radi svakog dana. Nije se ni utrkivao da se okiti zvanjima, ali nagrade nisu izostale. Priznanje Salona umetnosti Pančevo dobio je za izbor 30 fotografija, na kojima su mahom ljudi.

Naziv izložbe „Objektivom subjektivno” u pančevačkoj Gradskoj biblioteci nije samo igra reči.

– Objektiv je ono čime se fotografi služe, a ovo je moj, subjektivni stav. Zato sam izbacio primenjenu fotografiju i uzeo sam ono što meni nešto znači, jer o svakoj od ovih  fotografija mogu da ispričam priču, a interesantno mi je da vidim da li ljudi mogu da prepoznaju tu priču. Jer fotografija mora da izazove osećanje, ali i da nešto kaže – objašnjava Aleksandar.

On priznaje da mu pejzaži, ma koliko divni bili, ništa ne kazuju i da reaguje na ljude, na njihove emocije:

– To važi i za one s druge strane fotografije. Ako ih tera na razmišljanje o nečemu, ona je dobra, bez obzira na to da li je snimljena mobilnim telefonom, kamerom velikog ili malog formata. Koliko god tehnički superiorna, suština je u beleženju trenutka. Nijedna scena ovde nije nameštena, niko nije pozirao. Jednostavno se desila, a to podrazumeva da stalno nosi foto-aparat i primećuje način da se momenti pretvore u fotografiju.

Spoj dokumentarnog i umetničkog

Zoran Jovanović Mačak, profesionalac u svetu fotografije, zato i navodi da Stojković na poseban način spaja dokumentarno i umetničko:

– Kroz njegov objektiv ulice Pančeva postaju pozornica za ljudske drame, komedije i svakodnevne interakcije. Njegovi radovi podsećaju na lepotu jednostavnih trenutaka i važnost pažljivog posmatranja sveta oko nas. Njegov rad nije samo tehnički besprekoran, već i duboko human, jer uspeva da prikaže suštinu ljudske prirode kroz leću svog foto-aparata.

28. 07. 2024. Olga Janković, Politika Magazin


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *